Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

Στη Δικαιοσύνη απειλούν να προσφύγουν οι πρυτάνεις εάν ψηφιστεί ο νόμος-πλαίσιο

Τρεις γνωμοδοτήσεις καθηγητών πανεπιστημίου επικαλούνται οι πρυτάνεις, λέγοντας ότι με τα επιχειρήματα που προσφέρουν αυτές, σκοπεύουν να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη, σε περίπτωση που ψηφισθούν οι αλλαγές στην...
Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Και οι τρεις γνωμοδοτήσεις -ανάμεσά τους και του συνταγματολόγου Κ.Χρυσόγονου- κρίνουν τον νόμο-πλαίσιο αντισυνταγματικό.

Την Πέμπτη δόθηκαν οι γνωμοδοτήσεις του καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου, Κ.Χρυσόγονου, των καθηγητών της Νομικής Σχολής Αθηνών, Γ.Γεραπετρίτη και Σπ.Βλαχόπουλου, καθώς και του καθηγητή Δημοσίου Δικαίου, Χ.Ανθόπουλου.

Οι πρυτάνεις προτίθενται να προσφύγουν στη Δικαιοσύνη, με βάση τις γνωμοδοτήσεις αυτές, στην περίπτωση που θα ψηφισθούν οι αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Κατά τους καθηγητές, ο νόμος που προωθεί η υπουργός Παιδείας προσβάλλει τον αυτοδιοίκητο χαρακτήρα των πανεπιστημίων και παραβιάζει το άρθρο 16 του Συντάγματος περί της ανώτατης εκπαίδευσης. Αντιδράσεις εκφράζουν και για τις διατάξεις που αναφέρονται στους διορισμένους πρυτάνεις.

Ο κ. Χρυσόγονου στέκεται ιδιαίτερα στην συγκρότηση των νέων Συμβουλίων Διοίκησης που καθίστανται «παντοδύναμα» παρότι αποτελούν όργανα με «ελλιπή νομιμοποίηση».

Τα κρίσιμα σημεία που συγκρούονται με τις συνταγματικές επιταγές, σύμφωνα με τις γνωμοδοτήσεις είναι:

  • Η συμμετοχή στο Συμβούλιο Διοίκησης μελών εκτός Πανεπιστημίου.
  • Η επιλογή των εξωτερικών μελών του Συμβουλίου από ολιγάριθμο εκλεκτορικό σώμα και όχι το σύνολο της διδακτικής ακαδημαϊκής κοινότητας.
  • Η ιδιότητα του πρύτανη ως (εν δυνάμει) μη προερχομένου από το Ίδρυμα, τη στιγμή μάλιστα που απολαμβάνει εκτενών οικονομικών, διοικητικών και ακαδημαϊκών αρμοδιοτήτων.
  • Η επιλογή του πρύτανη από ολιγάριθμο εκλεκτορικό σώμα στο οποίο συμμετέχουν και μη μέλη του Ιδρύματος, αλλά όχι με τη συμμετοχή του συνόλου της διδακτικής-ακαδημαϊκής κοινότητας.
  • Η δυνατότητα ανανέωσης της θητείας του πρύτανη από το συμβούλιο χωρίς διαδικασία προκήρυξης ή εκλογής.
  • Η επιλογή κοσμήτορα από το ολιγάριθμο εκλεκτορικό σώμα του Συμβουλίου. Ο Κ. Χρυσόγονος επισημαίνει ότι η επιλογή αυτή «καταλύει τη δημοκρατική διαδικασία που απορρέει από την αρχή της αυτοδιοίκησης και παραπέμπει σε ιεραρχικού τύπου συστήματα, όπως εκείνα που εφαρμόζονται στις ένοπλες δυνάμεις».
  •  Η απόλυτη απαγόρευση διορισμού καθηγητή στο Ίδρυμα όπου εκπόνησε σπουδές ή διδακτορικό την τελευταία πενταετία, διότι παραβιάζεται έτσι η αρχή της αναλογικότητας και συνιστά υπέρμετρο περιορισμό του αυτοδιοίκητου και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας των υποψηφίων.
  •  Η σημαντική μισθολογική διαφοροποίηση μεταξύ των καθηγητών που προσφέρουν εργασία ίσης αξίας.
  •  Το αμάχητο τεκμήριο αυτοδίκαιης διαγραφής φοιτητών που δεν εγγράφονται σε 2 συνεχόμενα εξάμηνα, χωρίς εξαίρεση σε περίπτωση ανωτέρας βίας ή πραγματικού και σοβαρού κωλύματος.
  •  Η πρόβλεψη σύστασης ΝΠΙΔ για την αξιοποίηση της περιουσίας και των πόρων του ΑΕΙ .
  •  Το προσχέδιο δεν περιλαμβάνει καμία μεταβατική διάταξη για τα ήδη υπηρετούντα μέλη ΔΕΠ.
Το ζήτημα των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων

Ενστάσεις υπάρχουν για τα πανεπιστημιακά συγγράμματα η δωρεάν διανομή των οποίων σταματά έπειτα από λίγα χρόνια.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται: «Δεν καλύπτεται το αίτημα για δωρεάν Παιδεία με τις διατάξεις για την κατάργηση της διανομής των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων καθώς οι νέες διατάξεις που αναφέρονται στην υποστήριξη των πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών είναι ασαφείς».

Ο Κ.Χρυσόγονος επισημαίνει ότι «το Σύνταγμα δεν επιτάσσει τη δωρεάν διανομή βιβλίων, αλλά ότι, σε περίπτωση ολικής ή μερικής κατάργησής του, το σύστημα αυτό οφείλει να αντικατασταθεί από άλλο ισοδύναμου αποτελέσματος π.χ. δημιουργία βιβλιοθηκών με επαρκή αριθμό βιβλίων και χώρους με συνεχή πρόσβαση των φοιτητών».

Ο καθηγητής θεωρεί ανεπαρκή τη σχετική διάταξη, αν και κάνει λόγο για βιβλιοθήκες, ενώ υποστηρίζει ότι η υποχρέωση των καθηγητών σε δωρεάν ανάρτηση συγγραμμάτων δημιουργεί ζήτημα παραβίασης των διατάξεων περί πνευματικής ιδιοκτησίας, που κατοχυρώνεται από το Πρώτο Πρόσθετο Πρωτόκολλο της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Απαντώντας στον καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου Κ. Χρυσόγονο, το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία σημειώνει μεταξύ άλλων ότι «ουδέποτε προχώρησε ή θα προχωρήσει σε μη σύννομες λύσεις για ζητήματα που τίθενται σε σχέση με τη διανομή συγγραμμάτων και τα πνευματικά δικαιώματα των συγγραφέων και των εκδοτών».

Στο νομοσχέδιο αναφέρεται ρητά η υποχρέωση «ανάρτησης στο Διαδίκτυο της αναλυτικής ύλης των παραδόσεων/σημειώσεων των μαθημάτων που διδάσκουν οι καθηγητές όλων των βαθμίδων», ενώ «παράλληλα, ενισχύονται οι βιβλιοθήκες των ιδρυμάτων με τον απαραίτητο αριθμό έντυπων ή ηλεκτρονικών συγγραμμάτων ώστε να καλύπτονται οι εκπαιδευτικές ανάγκες των ιδρυμάτων».

«Πουθενά, όμως, δεν αναφέρεται ότι ο κάτοχος των πνευματικών δικαιωμάτων θα υποχρεωθεί, χωρίς τη συγκατάθεσή του και χωρίς συμφωνημένη αμοιβή, να παραδώσει το υλικό του για εκπαιδευτικούς λόγους» αναφέρει το υπουργείο.

Το υπουργείο επαναλαμβάνει ότι «βασική επιδίωξη του νομοσχεδίου είναι το σύνολο του απαραίτητου εκπαιδευτικού υλικού για το φοιτητή να είναι διαθέσιμο από όλες τις δυνατές διόδους, δηλαδή το διαδίκτυο και την ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη, όπως εξάλλου συμβαίνει και στην πλειοψηφία των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων του εξωτερικού. Οι πηγές υλικού χωρίζονται σε δυο μεγάλες κατηγορίες, τις επίσημες σημειώσεις των διδασκόντων (ή λοιπό υλικό παραδόσεων) και τα βιβλία του ελεύθερου εμπορίου».
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δεν υπάρχουν σχόλια: