Παρασκευή 20 Ιανουαρίου 2012

Έλληνες και Κινέζοι μονοπωλούν την δευτερογενή αγορά της ποντοπόρου

Την απουσία τραπεζικών χρηματοδοτήσεων για τους Έλληνες εφοπλιστές που δεν διαθέτουν το μέγεθος εκείνο που οι τράπεζες κρίνουν ως ασφαλές ή δεν...
συμμετέχον με αυξημένα ίδια κεφάλαια στις αγορές πλοίων επισημαίνει μιλώντας στο Capital.gr ο Δημήτρης Σιεμέκης του ναυλομεσιτικού οίκου Andromeda Shipping, υπογραμμίζοντας παράλληλα όμως πως υπάρχουν ευκαιρίες για την απόκτηση ποιοτικού τονάζ.

Παράλληλα επισημαίνει πως Έλληνες και Κινέζοι μονοπωλούν την δευτερογενή αγορά πλοίων με το ενδιαφέρον να είναι εντονότερο σε ορισμένα φορτηγά πλοία ξηρού φορτίου, όπου οι τιμές δείχνουν να έχουν πιάσει τα χαμηλά τους ενώ υπάρχει ακόμα στάση αναμονής για τα δεξαμενόπλοια όπου η πτώση συνεχιζόταν μέχρι και τα τέλη του 2011. Σε κάθε περίπτωση η κρίση αντιμετωπίζεται ως ευκαιρία αλλά δεν είναι απαραίτητο ότι μπορούν να την εκμεταλλευτούν όλοι. 

Την ίδια στιγμή έχουν επιστέψει δυναμικά οι αγοραπωλησίες Bare Boat Hire Purchase όπου ουσιαστικά ο πωλητής χρηματοδοτεί τον αγοραστή χωρίς την διαμεσολάβηση τράπεζας. 

Συνέντευξη στον Ηλία Γ. Μπέλλο

Κύριε Σιεμέκη, ποια deals στην δευτερογενή αγορά των εμπορικών πλοίων επιδιώκουν αυτή την περίοδο οι επιχειρηματίες της ποντοπόρου;
 

Ενώ ο τελευταίος μήνας του 2011 ήταν ενθαρρυντικός για τις αγορές του ξηρού φορτίου άλλα και των δεξαμενόπλοιων , η αρχή του 2012 μας δείχνει πόσο εύθραυστες είναι οι αγορές κάνοντας πολύ κόσμο να ξαναθυμηθεί την κρίση του 2008. Αναλυτικότερα οι αγοραστές μέχρι στιγμής αναζητούν ευκαιρίες στον τομέα των bulk carriers επιδιώκοντας να εκμεταλλευτούν την πτώση της αγοράς και αναμένοντας περαιτέρω πτώση των τιμών κυρίως στα handy size και τα supramax. Βασικοί αγοραστές δείχνουν να είναι Έλληνες και Κινέζοι τόσο για πλοία μικρής ηλικίας καθώς και για παλαιότερα καλοδιατηρημένα. Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων μάλλον υπάρχει περισσότερη αναμονή μιας και η αγορά είναι συνεχόμενα πτωτική από το 2011. 

Σε ποιους τύπους πλοίων επικεντρώνονται οι όποιοι αγοραστές; 

To αγοραστικό ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα μεσαίου βεληνεκούς(MR product tankers) και τα Chemicals Τankers ΙΜΟ2 αφού εκεί οι ναύλοι είναι σε ανεκτά επίπεδα και οι προοπτικές θετικότερες. Στον τομέα των containers ενδιαφέρον υπάρχει για μοντέρνα πλοία από 1,800 TEU και άνω με μακροχρόνιες χρονοναυλώσεις σε ποιοτικούς ναυλωτές. Μεγαλύτερο ίσως ενδιαφέρον παρουσιάζουν ο κλάδος των offshore (ρυμουλκά, πλατφόρμες, τρυπάνια κλπ) καθώς και ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) που όμως λόγω των τεράστιων κεφαλαιακών απαιτήσεων απευθύνεται σε λίγους. 

Υπάρχουν πραγματικές ευκαιρίες; 

Είναι σίγουρο ότι ευκαιρίες σε όλους τους τομείς υπάρχουν και θα υπάρξουν και άλλες που θα προκύψουν από παλαιότερες επενδύσεις και δάνεια που πλέον αδυνατούν να εξυπηρετηθούν. Αξίζει να αναφέρουμε την τάση από μεριάς των αγοραστών για Bare Boat Hire Purchase (BBHP) deals καθώς η χρηματοδότηση είναι πάρα πολύ δύσκολη. Τα Bare Boat Hire Purchase αφορούν τις συμφωνίες όπου ουσιαστικά ο πωλητής χρηματοδοτεί τον αγοραστή χωρίς την διαμεσολάβηση τράπεζας. 

Υπάρχουν δυνατότητες για να αγοραστεί ποιοτικό τονάζ αφού οι τιμές έχουν πέσει; 

Σαφώς μια αποκλιμάκωση των τιμών δίνει τη δυνατότητα σε έναν αγοραστή να προσανατολιστεί σε τονάζ νεότερης ηλικίας . Όσο άφορα στην ποιότητα έτσι και αλλιώς οι προδιαγραφές ποιότητας και ασφαλείας είναι υψηλότερες όσο πηγαίνουμε σε πιο μοντέρνο τονάζ. Σαφώς στην περίπτωση των Ελλήνων πλοιοκτητών έχουμε εδώ και καιρό στροφή σε μοντέρνα και καινούρια πλοία με αποτέλεσμα την μείωση του μέσου όρου ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου.

Πόσο εύκολη είναι η χρηματοδότηση επενδύσεων με δεδομένη την αδυναμία την των τραπεζών να χρηματοδοτήσουν; 

Η χρηματοδότηση αυτή την στιγμή είναι ίσως στο χειρότερο σημείο των τελευταίων ετών όσον αφορά τις Ελληνικές τράπεζες. Όσον άφορα τις διεθνείς ξένες τράπεζες, επίσης υπάρχει δυσκολία καθώς το ποσοστό συμμετοχής ιδίων κεφαλαίων έχει αυξηθεί σημαντικότατα. Οι τράπεζες προτιμούν να δανειοδοτούν τους ήδη υπάρχοντες μεγάλους πελάτες τους με χαμηλότερα επιτόκια από άλλους λιγότερο εύρωστους που θα ήταν διατεθειμένη να πληρώσουν επιπλέον και ένα ανάλογο premium. 

Παρ’ όλα αυτά κάποιες λίγες είναι διατεθειμένες να χρηματοδοτήσουν κάποια projects μικρότερων επενδυτών με μακροχρόνια ναύλωση αλλά πάλι με υψηλά ίδια κεφάλαια και υψηλότερο επιτόκιο. Ως εναλλακτική λύση οι αγοραστές έχουν στραφεί στα BBHP deals μιας και υπάρχουν πρόθυμοι πωλητές που στην ουσία πουλούν χρηματοδοτώντας τον αγοραστή κατά 70-80%. Επίσης κάποια funds μπορούν να παίξουν το ρόλο του χρηματοδότη με υψηλότερο όμως κόστος από μια τράπεζα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι υπάρχουν πολλαπλά διεθνή μη ναυτιλιακά κεφάλαια τα οποία αναζητούν την είσοδο τους στο χώρο προσδοκώντας σε υψηλές αποδόσεις είτε αγοράζοντας πλοία η αγοράζοντας ναυτιλιακά δάνεια από τράπεζες που θέλουν να τα “ξεφορτωθούν”. 

Φαίνεται ότι τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου και τα δεξαμενόπλοια μεσαίου βεληνεκούς έχουν εντυπωσιακά καλύτερη συμπεριφορά ως assets. Πέραν των ήδη παρόντων στον κλάδο, υπάρχουν Έλληνες εφοπλιστές που αναζητούν την είσοδό τους σε αυτούς τους κλάδους; 

Σε ό,τι άφορα στον κλάδο των LNG η αύξηση της ζήτησης και οι μελλοντικές προσδοκίες είναι τουλάχιστον θεαματικές. Κομβικό σημείο αυτής της εξέλιξης υπήρξε το πυρηνικό ατύχημα της Foukoshima και η επακόλουθη απόφαση της Γερμανίας να καταργήσει τους πυρηνικούς αντιδραστήρες. Ως αποτέλεσμα οι παραγγελίες για πλοία τύπου LNG έχουν πολλαπλασιαστεί σε 50 το 2011 από μόλις 6 το 2010 και παραμένουν με μεγάλο ενδιαφέρον για το 2012. Πρέπει να σημειώσουμε ότι τα κεφάλαια που απαιτούνται είναι πολύ μεγάλα και οι τράπεζες απαιτούν μακροχρόνιες ναυλώσεις από μεγάλες εταιρείες οι οποίες βασίζονται κυρίως σε διακρατικές συμφωνίες. Επομένως ο κλάδος του LNG προς το παρών είναι ένα κλειστό club για λίγους και μεγάλους παίκτες. 

Στον τομέα των ΜR product tankers υπάρχουν ήδη αρκετοί Έλληνες που δραστηριοποιούνται οι οποίοι ανανεώνουν και προσαρμόζουν το στόλο τους μιας και οι αποδόσεις είναι αρκετά καλύτερες από άλλο τοναζ και οι αποδόσεις της τάξης των 13.000-15.000 δολαρίων ημερησίως μπορούν να υποστηρίξουν μια επένδυση με σημερινή αξία.


Πηγή:www.capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: