Επιστολή στον υπουργόΠεριβάλλοντος Γιώργο Παπακωνσταντίνου με την οποία εκφράζει την αντίθεσή του σε διάταξη του νομοσχεδίου για τααυθαίρετα απέστειλε ο πρόεδρος της Συντονιστικής Επιτροπής Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος, Κωνσταντίνος Βλαχάκης.
Όπως τονίζεται στην επιστολή σε περίπτωση που ψηφιστεί από τη Βουλή θα προκαλέσει τεράστια προβλήματα στη μεταβίβασηακινήτων, μέχρι και «πάγωμα» μεταβιβάσεων, ενώ θα επιφέρει μεγάλη οικονομική επιβάρυνσηστους ιδιοκτήτες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 23 του νομοσχεδίου, από 1ης Ιανουαρίου 2012 και μετά κάθε ακίνητο με κτίσμα θα μπορεί να μεταβιβασθεί για οποιαδήποτε αιτία (όπως είναι πώληση, γονική παροχή, δωρεά εν ζωή, διανομή κ.λπ.) ή να συσταθεί επ΄ αυτού εμπράγματο δικαίωμα (π.χ. εγγραφή υποθήκης) μόνο εφόσον το κτίσμα: α) έχει ανεγερθεί βάσει νόμιμης άδειας, στο σύνολο της επιφανείας του, β) έχει ανασταλεί η κατεδάφιση του, στην περίπτωση που είναι αυθαίρετο (στο σύνολο του ή μέρος αυτού), γ) έχει υπαχθεί στις διατάξεις του Ν.3843/2010 (ρύθμιση αλλαγής της χρήσης), στην περίπτωση που στο σύνολο ή μέρος αυτού έχει μεταβάλει τη χρήση του.
Οι ιδιοκτήτες των κτισμάτων, που δεν υπάγονται σε κάποια από τις επίμαχες τρεις αυτές κατηγορίες, υποχρεούνται να ακολουθήσουν ειδική διαδικασία, δηλαδή την καταβολή παραβόλου, την υποβολή φακέλου και την καταβολή ειδικού προστίμου, προκειμένου να προβούν στην κατάρτιση οποιασδήποτε εμπράγματης δικαιοπραξίας σχετικά με το ακίνητό τους.
Παράλληλα, για τον έλεγχο σε κάθε δικαιοπραξία εν ζωή που συντάσσεται μετά την 1.1.2012 και έχει ως αντικείμενο τη μεταβίβαση ακινήτου, θα πρέπει να επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και βεβαίωση μηχανικού, με την οποία θα βεβαιώνεται ότι στο ακίνητο δεν έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές και δεν έχουν εγκατασταθεί χρήσεις χωρίς άδεια, ή ότι οι εκτελεσμένες αυθαίρετες κατασκευές ή οι εγκατεστημένες αυθαίρετες χρήσεις, εμπίπτουν στις εξαιρέσεις.
Δηλαδή, εξηγεί ο κ. Βλαχάκης, για οποιαδήποτε μεταβίβαση ακινήτου κάθε ιδιοκτήτης κτίσματος ανεξάρτητα από το χρόνο της ανέγερσής του, θα πρέπει να αναζητήσει την άδεια οικοδομής του και να ερευνήσει, μέσω μηχανικού, αν στο ακίνητο έχει πραγματοποιηθεί (έστω και εν αγνοία του) οποιαδήποτε αυθαίρετη κατασκευή, υπέρβαση της οικοδομικής άδειας, ή αλλαγή χρήσης χώρου του κτηρίου.
Ακόμη, -κατά τον κ. Βλαχάκη- σε περίπτωση που η οικοδομική άδεια έχει καταστραφεί από τα αρχεία της αρμόδιας πολεοδομικής αρχής ή η ανεύρεση του σχετικού φακέλου δεν είναι δυνατή, καθώς οι ιδιοκτήτες των ακινήτων θα πρέπει να ακολουθούν τη διαδικασία της αυθαίρετης κατασκευής.
Με τον τρόπο, όμως, αυτό επισημαίνεται στην επιστολή, θα υποχρεούται να υποβληθεί στη διαδικασία αυτή χωρίς σχεδόν εξαίρεση «το σύνολο των ιδιοκτητών παλιών οικοδομών, διατηρητέων κτηρίων και των κτισμάτων εκτός σχεδίου, εντός οικισμών της χώρας, υπαρχόντων από τη σύσταση του ελληνικού κράτους».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των συμβολαιογράφων θα πρέπει να τεθεί διαχωριστική γραμμή μεταξύ των οικοδομών οι οποίες είχαν ανεγερθεί προ της ισχύος του Ν. 1337/1983, δηλαδή προ της 14.3.1983, και των οικοδομών που ανεγέρθηκαν μετά την ισχύ του, χωρίς νόμιμη άδεια.
Ως προς τη μεταβίβαση οριζοντίου ιδιοκτησίας πολυκατοικίας, ο έλεγχος του μηχανικού θα πρέπει να περιορίζεται στο μεταβιβαζόμενο ακίνητο και μόνο (δηλαδή στην μεταβιβαζόμενη οριζόντιο ιδιοκτησία) και όχι σε ολόκληρη την οικοδομή – πολυκατοικία, τονίζει ο κ. Βλαχάκης.
Όπως τονίζεται στην επιστολή σε περίπτωση που ψηφιστεί από τη Βουλή θα προκαλέσει τεράστια προβλήματα στη μεταβίβασηακινήτων, μέχρι και «πάγωμα» μεταβιβάσεων, ενώ θα επιφέρει μεγάλη οικονομική επιβάρυνσηστους ιδιοκτήτες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 23 του νομοσχεδίου, από 1ης Ιανουαρίου 2012 και μετά κάθε ακίνητο με κτίσμα θα μπορεί να μεταβιβασθεί για οποιαδήποτε αιτία (όπως είναι πώληση, γονική παροχή, δωρεά εν ζωή, διανομή κ.λπ.) ή να συσταθεί επ΄ αυτού εμπράγματο δικαίωμα (π.χ. εγγραφή υποθήκης) μόνο εφόσον το κτίσμα: α) έχει ανεγερθεί βάσει νόμιμης άδειας, στο σύνολο της επιφανείας του, β) έχει ανασταλεί η κατεδάφιση του, στην περίπτωση που είναι αυθαίρετο (στο σύνολο του ή μέρος αυτού), γ) έχει υπαχθεί στις διατάξεις του Ν.3843/2010 (ρύθμιση αλλαγής της χρήσης), στην περίπτωση που στο σύνολο ή μέρος αυτού έχει μεταβάλει τη χρήση του.
Οι ιδιοκτήτες των κτισμάτων, που δεν υπάγονται σε κάποια από τις επίμαχες τρεις αυτές κατηγορίες, υποχρεούνται να ακολουθήσουν ειδική διαδικασία, δηλαδή την καταβολή παραβόλου, την υποβολή φακέλου και την καταβολή ειδικού προστίμου, προκειμένου να προβούν στην κατάρτιση οποιασδήποτε εμπράγματης δικαιοπραξίας σχετικά με το ακίνητό τους.
Παράλληλα, για τον έλεγχο σε κάθε δικαιοπραξία εν ζωή που συντάσσεται μετά την 1.1.2012 και έχει ως αντικείμενο τη μεταβίβαση ακινήτου, θα πρέπει να επισυνάπτεται υπεύθυνη δήλωση του ιδιοκτήτη και βεβαίωση μηχανικού, με την οποία θα βεβαιώνεται ότι στο ακίνητο δεν έχουν εκτελεστεί αυθαίρετες κατασκευές και δεν έχουν εγκατασταθεί χρήσεις χωρίς άδεια, ή ότι οι εκτελεσμένες αυθαίρετες κατασκευές ή οι εγκατεστημένες αυθαίρετες χρήσεις, εμπίπτουν στις εξαιρέσεις.
Δηλαδή, εξηγεί ο κ. Βλαχάκης, για οποιαδήποτε μεταβίβαση ακινήτου κάθε ιδιοκτήτης κτίσματος ανεξάρτητα από το χρόνο της ανέγερσής του, θα πρέπει να αναζητήσει την άδεια οικοδομής του και να ερευνήσει, μέσω μηχανικού, αν στο ακίνητο έχει πραγματοποιηθεί (έστω και εν αγνοία του) οποιαδήποτε αυθαίρετη κατασκευή, υπέρβαση της οικοδομικής άδειας, ή αλλαγή χρήσης χώρου του κτηρίου.
Ακόμη, -κατά τον κ. Βλαχάκη- σε περίπτωση που η οικοδομική άδεια έχει καταστραφεί από τα αρχεία της αρμόδιας πολεοδομικής αρχής ή η ανεύρεση του σχετικού φακέλου δεν είναι δυνατή, καθώς οι ιδιοκτήτες των ακινήτων θα πρέπει να ακολουθούν τη διαδικασία της αυθαίρετης κατασκευής.
Με τον τρόπο, όμως, αυτό επισημαίνεται στην επιστολή, θα υποχρεούται να υποβληθεί στη διαδικασία αυτή χωρίς σχεδόν εξαίρεση «το σύνολο των ιδιοκτητών παλιών οικοδομών, διατηρητέων κτηρίων και των κτισμάτων εκτός σχεδίου, εντός οικισμών της χώρας, υπαρχόντων από τη σύσταση του ελληνικού κράτους».
Σύμφωνα με τον πρόεδρο των συμβολαιογράφων θα πρέπει να τεθεί διαχωριστική γραμμή μεταξύ των οικοδομών οι οποίες είχαν ανεγερθεί προ της ισχύος του Ν. 1337/1983, δηλαδή προ της 14.3.1983, και των οικοδομών που ανεγέρθηκαν μετά την ισχύ του, χωρίς νόμιμη άδεια.
Ως προς τη μεταβίβαση οριζοντίου ιδιοκτησίας πολυκατοικίας, ο έλεγχος του μηχανικού θα πρέπει να περιορίζεται στο μεταβιβαζόμενο ακίνητο και μόνο (δηλαδή στην μεταβιβαζόμενη οριζόντιο ιδιοκτησία) και όχι σε ολόκληρη την οικοδομή – πολυκατοικία, τονίζει ο κ. Βλαχάκης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου