«αναρχία» δήλωσε -με ασυνήθιστα αυστηρή γλώσσα- ο γενικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA).
«Το μεγαλύτερο μάθημα από το πρόγραμμα του ISS είναι η έλλειψη μιας κοινής πολιτικής μεταφορών» δήλωσε ο Ζαν-Ζακ Ντορντέν, μιλώντας στο περιθώριο του Αεροπορικού Σόου του Παρισιού.
«Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός είναι μια εξαίρετη συνεργασία ανάμεσα σε πέντε εταίρους, οι οποίοι όμως έκαναν ένα λάθος: δεν συζήτησαν την κατάσταση επαρκώς» είπε, όπως αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Στο πρόγραμμα του ISS συμμετέχουν η ESA, η NASA και οι διαστημικές υπηρεσίες του Καναδά, της Ρωσίας και της Ιαπωνίας.
Το πρόβλημα, εξήγησε ο Ντορντέν, είναι ότι «κάθε πλευρά προχώρησε σε μονομερείς αποφάσεις» για τις αποστολές ανεφοδιασμού και αντικατάστασης του πληρώματος.
Η NASA παροπλίζει φέτος τα διαστημικά λεωφορεία, τα μόνα σκάφη που μπορούσαν να μεταφέρουν αστροναύτες αλλά και μεγάλα φορτία.
Αυτό σημαίνει ότι τα πληρώματα μπορούν να ταξιδεύουν στον ISS αποκλειστικά με τα ρωσικά Soyuz.
Σύμφωνα με τη νέα στρατηγική της NASA που ανακοίνωσε ο Μπαράκ Ομπάμα, οι ΗΠΑ θα αναθέσουν τις μεταφορές φορτίων σε αμερικανικές ιδιωτικές εταιρείες. Από την πλευρά της, ESA θα ανεφοδιάζει το τροχιακό συγκρότημα με τα ρομποτικά φορτηγά ATV (Αυτόνομο Μεταφορικό Όχημα, ένθετη αριστερά), ενώ η Ρωσία με τα αντίστοιχα σκάφη Progress και η Ιαπωνία με τα HTV (Μεταφορικό Όχημα H-II).
«Η NASA έλαβε μονομερώς την απόφαση να αποσύρει το διαστημικό λεωφορείο, η ESA έλαβε μονομερώς την απόφαση να αναπτύξει το ATV και η Ιαπωνία έλαβε μονομερώς την απόφαση να αναπτύξει το HTV. Αναρχία!» δήλωσε ο Ντορντέν.
Το πρόβλημα είναι ότι τα Soyuz δεν μπορεί να μεταφέρει μεγάλα φορτία, ενώ τα ATV και τα HTV είναι σκάφη μίας χρήσης, τα οποία καταστρέφονται στην ατμόσφαιρα μετά την ολοκλήρωση κάθε αποστολής.
Η χρήση πολλαπλών συστημάτων εκτόξευσης δημιουργεί προβλήματα οργάνωσης στον ISS, καθώς η πρόσδεση ενός σκάφους στο συγκρότημα μπορεί να εμποδίσει την πρόσδεση ενός άλλου.
Ο Ντορντέν διευκρίνισε ότι η ESA δεν έχει σχέδια για την ανάπτυξη δικού της σκάφους για επανδρωμένες αποστολές. Ανέφερε πάντως ότι η NASA ενδέχεται να προσαρμόσει το σχέδιο του ATV για δική της χρήση.
«Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με τη NASA για το πώς μπορούν να συγκλίνουν τα συμφέροντα της NASA και τα συμφέροντα της ESA, τα οποία δεν είναι απαραίτητα ίδια» είπε.
Newsroom ΔΟΛ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου