Με τον τίτλο «Κωδικός 'Κύκλος προσευχής'», η γερμανική επιθεώρηση Spiegel δημοσιεύει εκτενές ρεπορτάζ που αναφέρεται σε «ύποπτες πληρωμές» ύψους 55 εκατ. ευρώ από την εταιρεία Ferrostaal για την υπόθεση της πώλησης υποβρυχίων των ναυπηγείων HDW Κιέλου σε Ελλάδα, Πορτογαλία και Νότια Αφρική.
Το δημοσίευμα επικαλείται ανακριτικό υλικό που έχει συγκεντρώσει η εισαγγελία του Μονάχου στο πλαίσιο της διερεύνησης σχετικών πρακτικών της Ferrostaal.
Μάλιστα εμπλέκεται και το όνομα του πρώην υπουργού Άμυνας Άκη Τζοχατζόπουλου, υποστηρίζοντας ότι ο μάνατζερ Γ.Φ.Χάουν, ο οποίος μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2003 ήταν ο δεύτερος τη τάξει στην HDW, είπε στην κατάθεσή του ότι ο πρώην υπουργός κ. Τζοχατζόπουλος είχε συστήσει συνεργάτη του για να συμμετέχει σε «ομάδα προώθησης συμφωνιών στη Ferrostaal».
Ψευδές και συκοφαντικό, σε ό,τι αφορά την εμπλοκή του ονόματός του, χαρακτηρίζει ο τέως υπουργός Άμυνας Άκης Τσοχατζόπουλος το δημοσίευμα και τονίζει ότι ζητά από το εν λόγω περιοδικό, την άμεση αποκατάσταση της αλήθειας «σε σχέση με όσα ανυπόστατα και συκοφαντικά περιλαμβάνονται στο δημοσίευμα για το πρόσωπό του», διαφορετικά θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη.
Η υπόθεση ήδη διερευνάται από τη Δικαιοσύνη, το ΣΔΟΕ και τα υπουργεία Άμυνας και Οικονομικών σχολίασε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γ.Πεταλωτήςσυμπληρώνοντας «δεν θα μείνει τίποτα, όσο περνάει από το χέρι μας, που να μην αποκαλυφθεί».
Αυτό επιβεβαιώνει και ο υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος προσθέτοντας ότι «εφόσον θεμελιώνονται αξιώσεις του Ελληνικού Δημοσίου για αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης ή αδικοπραξίας, αυτές θα εγερθούν το ταχύτερο».
Ακόμη τονίζει ο υπουργός ότι πλέον με τον νέο νόμο βάσει του του οποίου συνήφθη η αναθεωρημένη και ισχύουσα πλέον σύμβαση για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού η περαιτέρω συμμετοχή της Ferrostaal αποκλείστηκε ρητά, ενώ θεσπίστηκαν αυστηρές ρήτρες διαφάνειας.
Από την πλευρά δε της Αντιπολίτευσης ζητούνται άμεσα εξηγήσεις, ενώ ο Δημήτρης Παπαδημούλης του ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται ότι θα φέρει το θέμα στη Βουλή με ερώτηση στα υπουργεία Άμυνας και Δικαιοσύνης.
Το δημοσίευμα
Ειδικότερα, το Spiegel αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «στα τέλη Οκτωβρίου του 2010 οι έρευνες δεν είχαν εντοπίσει ακόμα ποιοι πολιτικοί και στρατιωτικοί στην Ελλάδα, την Πορτογαλία και τη νότιο Αφρική είχαν δωροδοκηθεί.
» Ίσως και να μη βρεθεί ποτέ ποιοι ήταν. Αλλά το ότι οι εντυπωσιακά μεγάλες προμήθειες που πλήρωσε η Ferrostaal σε δήθεν συμβούλους έχουν ελάχιστη σχέση με την παροχή συμβουλών και αφορούν περισσότερο το μοίρασμα 'μιζών', αυτό θεωρείται πλέον βέβαιο από όσους έχουν αναλάβει τη διαλεύκανση της υπόθεσης. Το αργότερο από τότε που ερευνούν όλο και βαθύτερα τη συμφωνία με την Ελλάδα.
» Από το 2000 είχε παραγγείλει η Ελλάδα τέσσερα υποβρύχια του νέου τύπου 214, το Παπανικολής που κατασκευάστηκε στο Κίελο και ακόμα τρία για να κατασκευαστούν σε ελληνικό ναυπηγείο, συνολικής αξίας 1,14 δισ. ευρώ. Τότε στην Αθήνα κυβερνούσε ακόμα το ΠΑΣΟΚ. Μετά, το 2004, ήλθε στην εξουσία η ΝΔ και δεν ήθελε πια το υποβρύχιο, επειδή υποτίθεται έγερνε πολύ. Στην πραγματικότητα έγερνε μάλλον η χρηματοδότηση. Από το 2009 όμως το λόγο είχε και πάλι το ΠΑΣΟΚ. Και όλα ήταν καλά.
Στη συνέχεια το δημοσίευμα αναφέρεται στο ρόλο του Γιόχαν Φρίντριχ Χον , ο οποίος μέχρι τη συνταξιοδότησή του (το 2003), ήταν ο δεύτερος τη τάξει στη HDW και προηγουμένως 32 χρόνια στη Ferrostaal, ένας από τους σημαντικότερους μάνατζερ με μεγάλη επιρροή στο χώρο της γερμανικής εξοπλιστικής βιομηχανίας.
Όσα είπε ο Χάουν στην έκτη κατάθεσή του, ήταν καθοριστικά για την υπόθεση: Στην Ελλάδα δεν κλείνεις δουλειές χωρίς να είσαι «κοινωνικά και πολιτικά καλά δικτυωμένος».
Για αυτό -κατά τον Χάουν- και ο Γάλλος πρέσβης ήταν κάθε τρεις και λίγο στα γραφεία Ελλήνων υπουργών Άμυνας και Οικονομικών.
«Πρότυπο» για την τακτική η Ελλάδα
Η εισαγγελία του Μονάχου διεξάγει έρευνες σε βάρος περίπου 50 στελεχών της εταιρείας με τις κατηγορίες της δωροδοκίας και της απιστίας, καθώς και για απόπειρα απόκρυψης τεκμηρίων για παράνομη δραστηριότητα και χρηματισμό για κατακύρωση παραγγελιών.
Σύμφωνα μάλιστα με το «Σπίγκελ», ως «μοντέλο» λειτουργούσε για τη Ferrostaal η μεσολάβηση για τη συμφωνία του 2000 με την Ελλάδα και την αγορά από την HDW τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214. Το υποβρύχιο «Παπανικολής» είναι το πρώτο της σειράς αυτής και παραλήφθηκε από την Ελλάδα στις 2 Νοεμβρίου 2010.
Για τη συμφωνία εκείνη, σύμφωνα πάντα με το «Σπίγκελ», η Ferrostaal έδωσε πάνω από 55 εκατ. ευρώ μίζες, όπως προκύπτει από κατάλογο που παραθέτει με «ύποπτες πληρωμές» στην Ελλάδα.
Στον κατάλογο φέρονται ως αποδέκτες φυσικά πρόσωπα και off shore εταιρείες συμβούλων. Το συγκεκριμένο κατάλογο είχε αφήσει ο πρώην μάνατζερ της Ferrostaal Χορστ Β. στο σπίτι της νύφης του, για να τον αποκρύψει από τις εισαγγελικές αρχές.
Βαρύνουσας σημασίας, σύμφωνα με το δημοσίευμα, θεωρείται η κατάθεση στην εισαγγελία του Μονάχου του μάνατζερ Γ.Φ.Χάουν, ο οποίος μέχρι τη συνταξιοδότησή του το 2003 ήταν ο δεύτερος τη τάξει στην HDW με μεγάλη επιρροή στο χώρο της γερμανικής εξοπλιστικής βιομηχανίας.
O κ. Χάουν ανήκε στην «ομάδα Α» (όπως ονομάζονταν οι ομάδες προώθησης συμφωνιών στη Ferrostaal), όπως και ο μεσάζοντας όπλων φον Πούκλερ, ο «Άγκο», παιδικός φίλος του, και ένας Έλληνας αρχιτέκτονας που, κατά τον Χάουν, τους σύστησε ο τότε υπουργός Άμυνας Άκης Τσοχατζόπουλος.
Στην κατάθεσή του στις 27 Οκτωβρίου 2010, ο κ. Χάουν είπε -σύμφωνα με το δημοσίευμα- ότι δεν μίλησε ποτέ με συμβούλους για δωροδοκίες που είχε εγγράψει η Ferrostaal αναφορικά με τη συμφωνία πώλησης υποβρυχίων στην Ελλάδα, αλλά επρόκειτο για μία «συμφωνία κυρίων».
Όπως λέει, «για τον καθένα ήταν σαφές ότι, αν ήταν αναγκαίο να δώσουν οι σύμβουλοι χρήματα σε άτομα σημαντικά για τη λήψη αποφάσεων προκειμένου να κερδηθεί η παραγγελία, αυτό έπρεπε να γίνει».
Ο κ. Χάουν στην ανάκρισή του εμφανίστηκε σίγουρος ότι «και στην περίπτωση αυτή κάτι τέτοιο έγινε, και αν έγινε, για μένα ήταν εντάξει».
Η εταιρεία απειλείται με πρόστιμο 200 εκατ. ευρώ, όσο και στην περίπτωση της Siemens για την υπόθεση των «μαύρων ταμείων». Πρόκειται για το μεγαλύτερο πρόστιμο σε γερμανική εταιρεία, δεδομένου ότι ο τζίρος της Siemens ανέρχεται στα 80 δισ. ευρώ, ενώ της Ferrostaal σε 1,6 δισ. ευρώ ετησίως.
Κυβέρνηση: Στη Δικαιοσύνη η υπόθεση
«Είναι πολύ σημαντικό ζήτημα για τη χώρα μας, γιατί έχει να κάνει με 'μαύρα' χρήματα. Ήδη, όμως, αυτή η υπόθεση διερευνάται από τη Δικαιοσύνη, από το ΣΔΟΕ που κάνει μια πολύ σημαντική δουλειά σε βάθος, από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και όλες αυτές οι ενέργειες έχουν να κάνουν με την προάσπιση του εθνικού και δημοσίου συμφέροντος».
Αυτό δήλωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής, ερωτηθείς σχετικά με ρεπορτάζ του γερμανικού περιοδικού "Σπίγκελ" αναφορικά με την αγορά τεσσάρων υποβρυχίων.
Σημείωσε δε ότι «δεν θα μείνει τίποτα, όσο περνάει από το χέρι μας, που να μην αποκαλυφθεί» και ότι «φυσικά όταν πρόκειται για χρήματα του ελληνικού λαού διασφαλίζουμε ότι θα αναδειχτεί η αλήθεια».
Το παραπάνω επιβεβαιώνει και ο υπουργός Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλοςπροσθέτοντας ότι εφόσον θεμελιώνονται αξιώσεις του Ελληνικού Δημοσίου για αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης ή αδικοπραξίας, αυτές θα εγερθούν το ταχύτερο.
Ειδικότερα αναφέρει ότι «όλα όσα αναφέρονται στο δημοσίευμα είναι προφανές ότι θα ερευνηθούν σε βάθος και το ταχύτερο, όχι μόνο από την ελληνική δικαιοσύνη αλλά και από τα Υπουργεία Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας. Εφόσον θεμελιώνονται αξιώσεις του Ελληνικού Δημοσίου για αποζημίωση λόγω ηθικής βλάβης ή αδικοπραξίας, αυτές θα εγερθούν το ταχύτερο. Ούτως ή άλλως με τον πρόσφατο νόμο 3885/2010 βάσει του οποίου συνήφθη η αναθεωρημένη και ισχύουσα πλέον σύμβαση για τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού:
»Πρώτον, αποκλείστηκε ρητά η περαιτέρω συμμετοχή της εταιρείας Ferrostaal λόγω των υπό διερεύνηση εκκρεμοτήτων. Δεύτερον, καταργήθηκε ο μηχανισμός των αντισταθμιστικών ωφελημάτων που πιθανότατα λειτούργησε ως δίαυλος αδιαφανών πληρωμών.»
»Τρίτον, θεσπίστηκαν αυστηρές ρήτρες διαφάνειας που θα λειτουργούν καθ΄όλη τη διάρκεια της σύμβασης και επιτρέπουν στο ελληνικό δημόσιο να διενεργεί όλους τους αναγκαίους ελέγχους ως προς τις πληρωμές για υπεργολαβίες, τις αμοιβές συμβούλων κ.ο.κ.»
Σημειώνεται τέλος, ότι ο οριστικός φορολογικός έλεγχος που έγινε από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών «προκειμένου να εισέλθει ο νέος μέτοχος (όμιλος Abu Dhabi Mar) στα ΕΝΑΕ, αφορά μόνον το νομικό πρόσωπο της «Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ» και όχι άλλες εμπλεκόμενες εταιρείες που έχουν υποπέσει σε φορολογικές παραβάσεις (π.χ. έκδοση εικονικών τιμολογίων) ή πολύ περισσότερο φυσικά πρόσωπα που δεν μπορούν να δικαιολογήσουν τυχόν καταθέσεις ή άλλα περιουσιακά τους στοιχεία. Σε κάθε δε περίπτωση τυχόν ποινικές ευθύνες δεν έχουν παραγραφεί και άρα μπορούν να αναζητηθούν. Στο πλαίσιο αυτό το ΥΠΕΘΑ θα κινήσει κάθε πρόσφορη διαδικασία».
Για συκοφάντηση μιλά ο Άκης Τσοχατζόπουλος
«Ψευδές και συκοφαντικό» χαρακτηρίζει ο τέως υπουργός Άμυνας κ. Ακης Τσοχατζόπουλος το δημοσίευμα του γερμανικού περιοδικού DER SPIEGEL.
«Ουδέποτε συνέστησα οιονδήποτε συνεργάτη μου στην εν λόγω εταιρεία, ούτε είχα οιαδήποτε σχέση με συνεργάτες της» τονίζει στη δήλωσή του ο κ. Τσοχατζόπουλος.
Ο τέως υπουργός τονίζει ότι ζητά από το εν λόγω περιοδικό, την άμεση αποκατάσταση της αλήθειας «σε σχέση με όσα ανυπόστατα και συκοφαντικά περιλαμβάνονται στο δημοσίευμα για το πρόσωπό του», διαφορετικά, όπως αναφέρει, «θα αναγκαστεί και πάλι να προσφύγει στη γερμανική δικαιοσύνη όπως και το 2004, όταν το ίδιο περιοδικό επιχείρησε με ψευδείς και συκοφαντικούς ισχυρισμούς να με εμπλέξει σε άλλη υπόθεση και τελικά καταδικάστηκε και υποχρεώθηκε σε επίσημη διάψευση».
Εξηγήσεις ζητά η Αντιπολίτευση
Σχολιάζοντας το δημοσίευμα, ο εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, Γ.Μιχελάκης, κάλεσε την κυβέρνηση να δώσει άμεσα εξηγήσεις, υπενθυμίζοντας πως την υπόθεση της αγοράς των τεσσάρων υποβρυχίων την είχε χειριστεί το ΠΑΣΟΚ τόσο στην αρχή της, την περίοδο 2002-2004, όσο και στο τέλος της, με τη συμφωνία για τον «Παπανικολή» από την σημερινή κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου.
«Οι αποκαλύψεις για μεγάλες μίζες που δόθηκαν για την αγορά τεσσάρων υποβρυχίων την περίοδο 2002-2004 περιγράφονται επαρκέστατα στην ομιλία του προέδρου του ΛΑΟΣ στη Βουλή στις 2 Ιουλίου 2010», σημειώνει οΛαϊκός Ορθόδοξος Συναγερμός σε ανακοίνωσή του. «Ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να ανατρέξει στα πρακτικά της Βουλής και να βρει όλες τις πληροφορίες πάνω στο θέμα αυτό» προσθέτει.
Το θέμα στη Βουλή φέρνει ο ΣΥΡΙΖΑ
Στη Βουλή θα φέρει ο Δημ.Παπαδημούλης του ΣΥΡΙΖΑ το δημοσίευμα του Spiegel για «μίζες» που δόθηκαν για την παραγγελία των τεσσάρων υποβρυχίων, όπως δήλωσε στο ραδιοσταθμό «Κανάλι 9».
Όπως δήλωσε ο κ. Παπαδημούλης, «Το κεφάλαιο εξοπλιστικά, μίζες, Siemens ουσιαστικά δεν ψάχτηκε καθόλου από την εξεταστική επιτροπή αυτούς τους 11 μήνες. Έρχεται το δημοσίευμα του Spiegel για τα υποβρύχια και τις μίζες που δόθηκαν και για μια ακόμη φορά αποκαλύπτεται ένα σκάνδαλο που ερευνάται από την γερμανική δικαιοσύνη και καλείται η ελληνική δικαιοσύνη να ασχοληθεί και αυτή»
»Είναι τα περίφημα υποβρύχια που ''έγερναν'', κοστίζουν πάνω από ένα δισ. ευρώ, τα έχει πληρώσει ο φορολογούμενος πολίτης και για τα οποία λέει το δημοσίευμα ότι έχουν δοθεί μίζες της τάξης των 55 εκατομμυρίων ευρώ».
«Την εποχή που αρνιόταν η κυβέρνηση της ΝΔ να τα παραλάβει γιατί κάποιο υποβρύχιο ''έγερνε'', το δημοσίευμα του Spiegel λέει ότι δεν ''έγερνε'' το υποβρύχιο αλλά ''έγερναν'' οι μίζες μονόπλευρα προς το ΠΑΣΟΚ και έπρεπε και εκεί να αποκατασταθεί η ισορροπία. Αυτό το αναφέρει το δημοσίευμα» συμπλήρωσε ο κ. Παπαδημούλης.
Ανακοινώνοντας την πρόθεσή του να φέρει το θέμα στη Βουλή ο κ. Παπαδημούλης τονίζει «τα σκάνδαλα δεν μπορούν να αιωρούνται πάνω από τη δημόσια ζωή και να εθίζεται ο πολίτης σ' ένα μιθριδατισμό όπου ό,τι και να γίνει κανείς δεν ελέγχει κανέναν. Θα φέρω το θέμα στη Βουλή με ερώτηση, απευθυνόμενος στα συναρμόδια υπουργεία».
»Στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το υπουργείο Δικαιοσύνης. Για το υπουργείο Εθνικής Άμυνας διότι ο κ. Μπεγλίτης αναπληρωτής υπουργός έχει δηλώσει πριν από λίγους μήνες ότι με μίζες από τα εξοπλιστικά κάποιοι έκτισαν καριέρες και περιουσίες, όταν ρωτήθηκε στη Βουλή τι εννοεί και γιατί αυτά δεν τα πήγε στον εισαγγελέα και αν τον ρώτησε ο κ. Παπανδρέου τι εννοούσε για να υπάρξει περαιτέρω διερεύνηση, πέταξαν την μπάλα στην εξέδρα.»
»Προς τον κ. Καστανίδη (ώστε) η υπόθεση υποβρύχια να μην έχει την βραδυπορία και την αποτελεσματικότητα από την πλευρά της ελληνικής δικαιοσύνης που είχε στην υπόθεση Siemens που ακόμη και τώρα δίκη δεν έχει οριστεί και όχι μόνο για τα πολιτικά πρόσωπα που δεν υπάρχει το θέμα της παραγραφής αλλά και για τα μη πολιτικά πρόσωπα που δεν υπάρχει κανένα εμπόδιο».
Πηγή: in.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου