Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

Μήπως ήλθε η ώρα να σταματήσετε να δίνετε εντολές στα παιδιά σας;

Όταν τα παιδιά σας έχουν πια φθάσει στην εφηβική ηλικία, μια λογική συζήτηση είναι πολύ πιο αποτελεσματική από τις εντολές.
Η εντολή είναι σύντομη, δυναμική, "to the point". Ωστόσο πλήττει με άσχημα τρόπο τα συναισθήματα αυτού που την ακούει. Ακόμη κι αν το παιδί σας κάνει συνεχώς το ίδιο λάθος, το να το διατάξετε να το σταματήσει, ελάχιστα θα βοηθήσει.
Όταν τα παιδικά μας ήταν ακόμη πιτσιρίκια, τρέχαμε από πίσω τους για να τα προστατέψουμε από κάθε κακοτοπιά. Τα προλαβαίναμε πριν ξεχυθούν στον δρόμο, τα αναγκάζαμε να φάνε την ώρα που έπρεπε, τα ντύναμε με τα σωστά ρούχα.
Τώρα που μεγάλωσαν και έγιναν έφηβοι, το να συνεχίζουμε να τα κυνηγάμε από πίσω ή να τούς δίνουμε εντολές για να τα κάνουν "όπως πρέπει", ελάχιστα βοηθά πια. Ο έφηβος είναι πολύ πιο ευαίσθητος από το νήπιο ή το παιδί της σχολής ηλικίας και τα συναισθήματά του πλήττονται πολύ περισσότερο από τις εντολές μας. Αγαπητοί μπαμπάδες, ήλθε η ώρα να αρχίσετε τους πραγματικούς διαλόγους με τους γιους και τις κόρες σας! Μην ανησυχείτε, δεν είναι τόσο δύσκολο όσο νομίζετε.
Ένα παράδειγμα:
Ο γιος σας έχει μόλις αγοράσει το νέο άλπουμ των Metallica και -απολύτως λογικά θα πούμε εμείς- θέλει να το απολαύσει στην διαπασών. Μόνο που είναι οκτώ το βράδυ κι εσείς θέλετε να παρακολουθήσετε το δελτίο των ειδήσεων.
Η συνήθης σας αντίδραση: "Γιώργο, χαμήλωσε αυτό το πράγμα επιτέλους!"
Η συνήθης του απάντηση: "Άσε με ρε μπαμπά, έλεος, δεν μπορώ ποτέ ν' ακούσω μουσική σ' αυτό το σπίτι".
Η "πάσα" σας για τον καβγά: "Είπα χαμήλωσε τη μουσική τώρα, μην έλθω εκεί και σου σπάσω το CD. Όλη μέρα ακούς μουσική, όταν σου λέω ότι θέλω να τη χαμηλώσεις, θα τη χαμηλώνεις".
Η αντίδρασή του: Πηγαίνει στο στερεοφωνικό και ανεβάζει ακόμη περισσότερο την ένταση πριν φύγει εκνευρισμένος για να κλειδωθεί στο δωμάτιό του. 
Πώς θα μπορούσατε να γλιτώσετε την ένταση και να πετύχετε αυτό που θέλετε:
1ος τρόπος: Να δείξετε ενδιαφέρον γι' αυτό που τον χαροποιεί"Γιώργο, τι είναι αυτό που ακούς;"
"Το νέο άλμπουμ των Metallica. Σαρώνει!"
 "Έλα ρε, ακόμη βγάζουν άλμπουμ αυτοί; Στα νιάτα μου είχα αγοράσει το Master Of Puppets"
"Α, καλά, αλμπουμάρα κι εκείνο. Αλλά πολύ παλιό".
"Να σου πω όμως τώρα, δεν το χαμηλώνεις λίγο, να δω τις ειδήσεις, γιατί δεν ακούω τίποτε; Και μετά το βάζουμε να το ακούσουμε μαζί, να κάνουμε και συγκρίσεις μ' εκείνα που έβγαζαν πριν είκοσι χρόνια".
2ος τρόπος: Να εξηγήσετε το πρόβλημα"Γιώργο, προσπαθώ να δω τις ειδήσεις και αυτή η μουσική με αποσυντονίζει".
"Τι εννοείς; Είναι το καινούργιο άλμπουμ των Metallica".
"Τέλεια, αλλά εγώ έχω γεράσει και μού ακούγεται περισσότερο σαματάς, παρά μουσική. Γίνεται να το χαμηλώσεις όσο βλέπω τις ειδήσεις; Και σε μισή ωρίτσα, ξαναβάλτο στην διαπασών". 
3ος τρόπος: Να τού κάνετε πλάκαΒρείτε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί και γράψτε πάνω με έντονα γράμματα: "ΜΕ ΞΕΚΟΥΦΑΝΕΣ". Πλησιάστε τον αργά και δείξτε του ξαφνικά το χαρτί.
ή
Βουλώστε τα αυτιά σας με τα χέρια σας και κουλουριαστείτε στον καναπέ σαν να προσπαθήσετε να αποφύγετε κάτι κακό. Μετά γονατίστε μπροστά του και με τις παλάμες σας ενωμένες παρακαλέστε τον σαν να προσεύεχεστε σε κάποιον θεό.  
Με οποιονδήποτε από τους παραπάνω τρόπους είναι πολύ πιο πιθανό ότι θα πετύχετε αυτό που θέλετε χωρίς να δημιουργήσετε ένταση. Γιατί θα έχετε μιλήσει στη γλώσσα του, με το χιούμορ του και -κυρίως- δεν θα έχει νιώσει ότι του επιτίθεστε.

Δεν υπάρχουν σχόλια: