Κυριακή 18 Μαρτίου 2012

ΟΙ ΜΕΤΑΤΑΞΕΙΣ ΑΠΟΔΕΚΑΤΙΣΑΝ ΤΟΥΣ ΕΛΕΓΚΤΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ


Ρεπορτάζ : Αλεξάνδρα Κασσίμη
(από την Καθημερινή)
Ακριβά φαίνεται ότι στοίχισαν στις αστικές συγκοινωνίες οι μετατάξεις προσωπικού, οι οποίες έχουν αποδεκατίσει το σώμα ελεγκτών κομίστρου. Αποτέλεσμα είναι οι έλεγχοι εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς και ιδιαίτερα στα μέσα σταθερής... 
τροχιάς να είναι περιορισμένοι λόγω ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό.
Η εταιρεία ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) μετράει σήμερα 35 ελεγκτές κομίστρου έναντι 90 που απασχολούσε πριν από το κύμα μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων στις αστικές συγκοινωνίες. «Ελεγχος εισιτηρίων πραγματοποιείται και μάλιστα τακτικά, στον βαθμό όμως που μπορούν 35 άτομα να εξυπηρετήσουν τρία μέσα» δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Κ. Βασιλειάδης. Τα μέσα σταθερής τροχιάς και ιδιαίτερα το μετρό εμφάνιζαν παραδοσιακά τους χαμηλότερους δείκτες λαθρεπιβίβασης, καθώς ήταν ευκολότερα στον έλεγχο, ενώ η φύση τους (σχεδόν κλειστοί σταθμοί, σταθερό και ελεγχόμενο δίκτυο) διευκόλυναν στον έλεγχο των επιβατών. Σήμερα τα μεγαλύτερα κενά παρατηρούνται στο σώμα ελεγκτών της εταιρείας των μέσων σταθερής τροχιάς.
Σε αντίθεση με το παρελθόν, εκτιμήσεις λαθρεπιβίβασης δεν κάνει ο ΟΑΣΑ με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν στοιχεία τα οποία να μπορούν να συγκριθούν με παλαιότερες εποχές. Από τους ελέγχους που διεξάγονται παρατηρείται αυξημένος αριθμός προστίμων που οδηγεί τα στελέχη του ΟΑΣΑ στο συμπέρασμα ότι «αυξάνεται ο αριθμός όσων ρισκάρουν να επιβιβαστούν στις συγκοινωνίες χωρίς να χτυπήσουν εισιτήριο».
Λύση στο πρόβλημα των περιορισμένων ελέγχων αναμένεται να δώσουν, σε πρώτη φάση, τα νέα οργανογράμματα των εταιρειών της ΣΤΑΣΥ. Η νέα διάρθρωση των εταιρειών θα παρέχει τη δυνατότητα μετακινήσεων προσωπικού εντός των εταιρειών ή ακόμα και μεταξύ των εταιρειών (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) ώστε να καλυφθούν τα κενά. Τα νέα οργανογράμματα αναμένεται να λύσουν και το πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού στον τομέα έκδοσης των εισιτηρίων που έχει ενισχύσει την τάση εισιτηριοδιαφυγής. Ο μεγάλος αριθμός αποχωρήσεων από τους ΗΣΑΠ έχει δημιουργήσει σημαντικά κενά στα εκδοτήρια εισιτηρίων, πολλά εκ των οποίων παραμένουν κλειστά με αποτέλεσμα οι επιβάτες που δεν έχουν προμηθευτεί εκ των προτέρων εισιτήρια να δυσκολεύονται να τα προμηθευτούν πριν από την επιβίβασή τους. Τα νέα οργανογράμματα έχουν ήδη καταρτιστεί ύστερα από μεγάλες καθυστερήσεις και βρίσκονται προς έγκριση και υπογραφή στο υπουργείο Υποδομών. Σύμφωνα με τον νόμο για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών αυτά έπρεπε να είχαν ήδη ολοκληρωθεί το περασμένο καλοκαίρι. Οπως παραδέχονται στελέχη των εταιρειών υπήρξε καθυστέρηση από το υπουργείο Υποδομών, το οποίο επέλεξε να ολοκληρώσει τις μετατάξεις πριν ανοίξει ακόμη ένα μέτωπο όπως είναι αυτό της σύνταξης των νέων οργανογραμμάτων.
Το σώμα εθελοντών
Η εταιρεία ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), που εποπτεύει τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, συνεχίζει να αναθέτει τον έλεγχο του κομίστρου στο σώμα εθελοντών ελεγκτών, το οποίο στο παρελθόν είχε προκαλέσει σοβαρά προβλήματα. Σήμερα το σώμα διαθέτει περίπου 600 ελεγκτές οι οποίοι απασχολούνται σε άλλους τομείς και πραγματοποιούν ελέγχους σε λεωφορεία και τρόλεϊ εκτός ωραρίου εργασίας, ενώ η αμοιβή τους προέρχεται από ποσοστά επί των προστίμων που καταλογίζουν. Στο παρελθόν ορισμένα μέλη του σώματος αυτού επέδειξαν υπερβάλλοντα ζήλο στον καταλογισμό προστίμων, ενώ υπήρξε καταγγελία για περίπτωση ελεγκτή ο οποίος δεν άφηνε ανήλικο να αποβιβαστεί από το λεωφορείο εάν δεν πλήρωνε το πρόστιμο. Ελλείψει άλλων λύσεων, βέβαια, ο ΟΑΣΑ αναγκάζεται να χρησιμοποιεί το σώμα εθελοντών ελεγκτών.
Τη στιγμή που στελέχη του ΟΑΣΑ παραδέχονται ότι δεν υπάρχουν εκτιμήσεις για τα επίπεδα της λαθρεπιβίβασης οι εργαζόμενοι στις εταιρείες υποστηρίζουν ότι οι απώλειες εσόδων αγγίζουν το 40% λόγω της λαθρεπιβίβασης. Σημείο συμφωνίας μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων είναι οι σοβαρές ελλείψεις τις οποίες καταγγέλλουν και οι συνδικαλιστές στις θέσεις ελεγκτών κομίστρου και εκδοτών εισιτηρίων. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: