"Νέοι, νεότεροι, νεότατοι"... Στα παραθετικά αυτά φαίνεται να συμπυκώνεται η φιλοσοφία του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, καθώς σε αυτό, ιδιαίτερα στις εκδηλώσεις της Αθήνας, κυριαρχούν...
δημιουργίες νεανικών σχημάτων που με τη μέχρι τώρα δουλειά τους δείχνουν να έχουν καθιερωθεί στην αθηναϊκή θεατρική (αλλ' όχι μόνο) σκηνή. Α, ναι! Και κάποιες παραστάσεις που θα είναι ακριβότερες, θα στοχεύουν σε ένα "κλασικότερο" κοινό, αλλά θα φέρουν και περισσότερα εισιτήρια...Ανοίγοντας τη χθεσινή συνέντευξη τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου 2011, ο Γιώργος Λούκος "εξομολογήθηκε" στους δημοσιογράφους αλλά και τους συντελεστές των φετινών παραστάσεων ότι πέρσι είχε σκεφτεί μήπως, δεδομένης της συγκυρίας της οικονομικής κρίσης, θα ήταν καλύτερα να αναβληθεί η διοργάνωση...
Κι όμως, πέρσι "πήγαμε καλύτερα από πρόπερσι", όπως είπε, καθώς κόπηκαν 170.000 εισιτήρια, αριθμός ρεκόρ για το Φεστιβάλ, ενώ και ο ισολογισμός έκλεισε με κέρδος, μολονότι η τακτική επιχορήγηση από το ΥΠΠΟ ήταν μειωμένη. Κι όλα αυτά, όπως τόνισε, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα.
Ο παριστάμενος υπουργός Πολιτισμού άρπαξε "στον αέρα" την ατάκα, για να τονίσει ότι "και με λιγότερα μπορούμε περισσότερα", για να τονίσει, μετά από αυτήν την δυσοίωνη (όταν ακούγεται από υπουργικά χείλη) αποστροφή, ότι τρία στοιχεία εντυπωσιάζουν στο φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ: το διεθνές του σκέλος, που αποτελεί από μόνο του μια ψήφο εμπιστοσύνης, η διάχυσή του στην πόλη της Αθήνας που διαμορφώνει πλέον μια νέα πολιτιστική τοπιογραφία και ανθρωπογεωγραφία και η επένδυσή του στη νέα γενιά. Την οποία, μάλιστα, έκανε έκκληση στους παρισταμένους (!) να την βοηθήσουν γιατί αλλιώς "είτε θα σιωπήσει είτε θα δημιουργήσει αλλού"...
Ανοίγοντας τις εκδηλώσεις του με μια πανηγυρική δωρεάν παράσταση στο τροχόσπιτο της Κορεατικής Αγοράς, στις 1-2 Ιουνίου, το θεατρικό σκέλος της διοργάνωσης εκτείνεται σε κύκλους, όπως το "Θέατρο σε α' ενικό", μια σειρά επτά μονολόγων (οι οποίοι, όπως παρατήρησε καυστικά ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, "στοιχίζουν λιγότερο από τους διαλόγους"), ή οι "Πολεοδομίες", πέντε διαφορετικές αλλά αλληλοεπηρεαζόμενες παραστάσεις από πειραματικούς θιάσους, που διαδραματίζονται σε ταράτσες και αυλές της Αθήνας, ένα είδος site specific θεαμάτων που επιδιώκουν να αναδείξουν την ξεχωριστή μυθολογία αυτών των ξεχασμένων χώρων.
Οι διεθνείς φιλοξενούμενοι του φετινού Φεστιβάλ θα είναι οι γνωστοί στο αθηναϊκό κοινό Ρομέο Καστελούτσι, με τη σύνθεση On the Concept of the Face, regarding the Son of God, που εξετάζει τη σχέση του ανθρώπου με την εικόνα του Θεού και, στη συγκεκριμένη εκδοχή, θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Αθήνα, ο Πολωνός Κριστόφ Βαρλικόφσκι με την παράσταση (Α)pollonia, που διερευνά το θέμα της θυσίας στην αρχαία τραγωδία, η Αριάν Μνουσκίν με τους Ναυαγούς της τρελής ελπίδας, που παρουσιάζει αυτήν την εποχή στο Θέατρο του Ήλιου στο Παρίσι, ο Ρόμπερτ Ουίλσον, που με το Μπερλίνερ Ανσάμπλ θα παρουσιάσει την Λούλου του Βένεκιντ, ο Ουαντί Μουαουάντ από τον Λίβανο, με μια σύνθεση από τις τραγωδίες του Σοφοκλή Τραχίνιες, Ηλέκτρα και Αντιγόνη, ενώ για πρώτη φορά θα δούμε στη χώρα μας τον Ρώσο δημιουργό Νικολάι Κολυάντα, που με τον θίασό του θα παρουσιάσει μια αποδομητική παράσταση του Άμλετ.
Αξίζει ακόμη να σημειωθούν και τα μουσικά αφιερώματα στον Νίκο Γκάτσο, τον Οδυσσέα Ελύτη και τον Γκούσταβ Μάλερ, η παράσταση της οπερέτας του Θεόφραστου Σακελλαρίδη Η κόρη της καταιγίδος, που αναβιώνει για πρώτη φορά μετά από 90 σχεδόν χρόνια, από την ομάδα "Όπερες των ζητιάνων", καθώς και το αφιέρωμα στους ήχους και τους μουσικούς που από την πρώτη στιγμή συμμετείχαν στις εξεγέρσεις της Τυνησίας και της Αιγύπτου, όπως οι El-Tanbura που έπαιξαν μπροστά στους συγκεντρωμένους στην πλατεία Ταχρίρ του Καΐρου.
Σε έξι από επτά περιορίζονται οι παραστάσεις στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου φέτος, όπου θα εμφανιστούν η "Θεατρική Διαδρομή" (Ειρήνη, σε σκηνοθεσία Π. Φιλιππίδη), το ΚΘΒΕ, που με τη σύνθεση Μικρά Διονύσια του Κ. Γεωργουσόπουλου γιορτάζει την πεντηκονταετηρίδα του, το Εθνικό, με τους Σκηνοβάτες του Στ. Φασουλή και τον Ηρακλή μαινόμενο του Ευριπίδη (σκην. Μ. Μαρμαρινός), το Απλό Θέατρο του Α. Αντύπα, με Μήδεια και την Αμ. Μουτούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ενώ στο πλαίσιο του "Bridge Project" ο Σαμ Μέντες επιστρέφει στο αργολικό θέατρο προκειμένου να σκηνοθετήσει τον Κέβιν Σπέισι, καλλιτεχνικό διευθυντή του Old Vic, στον Ριχάρδο Γ'.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου